Kategorier

Bedrägeri

Falsk flygbolagsagent stal resenärers värdecheckar

Falsk flygbolagsagent låtsades boka om

Sålde vidare värdekuponger för flygresor

En bedragare registrerade sig som agent för flygbolag med en Google-annons. Tog emot avbokningar och ombokningar från kunder. Med hjälp av kundernas bokningsuppgifter kunde hon boka om värdekupongen till sig själv och sälja dem vidare.

Det förekommer att bedragare klär ut sig till kypare, reseledare, taxichaufförer eller till och med poliser. Att vilseleda personer över telefon faller över moderna internet bedrägerier. Det unika med detta fallet är att offren själva sökt upp bedragaren. Desto oftare är det bedragaren som söker upp  offret.   

KÄLLA:Forbes: Travel Scams to Watch Out For

Tanim Bala eller Bullet-in-bag Scam – fult trick på flygplatsen

Korrupta tullare vid flygplatser, främst på Filippinerna, tycks plantera skarp ammunition i resenärers bagage. CNN rapporterar om flera resenärer som uppges råkat ut för det.   

Kulor till vapen får man givetvis inte ha med sig ombord på planet. När en korrupt tullare eller flygplatspolis genomsöker bagaget, kan han “upptäcka” skarp ammunition av något slag. Ofta en gevärskula, som lustigt nog ligger i väskans sidofack. Nu måste resenärer betala böter.

Bedrägeriet tycks särskilt ha drabbat filippinska medborgare som bor i Hong Kong. Bedrägeriet fick ett särskilt namn: “tanim bala” eller “laglag bala”.  För att undvika “laglag bala” bör man resa med en väska utan ytterfack. Försegla gärna väskan med cellofan och tejp vid incheckning. Man bör insistera på att väskan öppnas i närvaro av vittnen.

Källa: Philippines airport bullet-in-bag scam hits travelers (CNN) 

12 orsaker till varför resenärer är tacksamma mål för kriminella handlingar, bedrägerier och annat oönskat

Forskaren Peter E Tarlow, som skrivit fler böcker om resande och säkerhet, har identifierat följande 12 punkter. 

  1. Resenärer tar ofta för givet att det är säkert dit de skall åka.
  2. Resenärer vet ofta inte i detalj hur säkerheten är dit de skall, eller dit de måste åka igenom.
  3. Resenärer har flera destinationer och stopp. Därför märker de ofta inte att de tappat saker. När de väl märker det, har de ingen aning om var.
  4. Resenärer tappar och glömmer ofta värdesaker. En resenären vet ofta inte om en sak har stulits eller bara glömts bort.
  5. Att resa är att ta risker. Resenärer tar ofta risker som de inte skulle gjort hemma.
  6. När man reser blir man ofta trött och hungrig. När resenärer först och främst söker mat, värme och sömn kan de strunta i säkerheten.
  7. Resenärer ligger alltid i underläge därför att de inte känner till platsen och lokala sedvänjor. De vet exempelvis inte var det är farligt att gå, eller hur man bör uppföra sig.
  8. Resenärer “släpper ofta på garden”. De blir ofta “berusade av reseupplevelser” så att de glömmer av att tänka på säkerhet.
  9. Resenärer har ofta ett schema eller en tidsplan att följa. De ignorerar ofta säkerheten till förmån för att följa schemat.
  10. Resenärer har sällan lust eller tid att rapportera brott eller att genomgå rättsprocess med rättegång och redogörelser.
  11. Resenärer blir ofta upprörda, vilket kan leda till häftiga gräl och konflikter.
  12. Få resenärer är proffs på att resa eller reser som yrke. Bedragare, tjuvar och andra kriminella är däremot högst kunniga i det de gör. Det gör att “proffsen” ofta får övertaget över “amatörerna”.

SMART RESA KOMMENTAR: Det finns en oskriven 13:nde punkt: Alkohol. Om du är packad, tankad, dragen, lullig eller salongsberusad, stiger risknivåerna i listan. Ett tydligt exempel är punkt nummer 5: Att resa är att ta risker. Resenärer tar ofta risker som de inte skulle gjort hemma.

Källa: Tourism Security av Peter E Tarlow

Tarlow har doktorerat i sociologi vid Texas A & M University i USA. Han har också betyg i historia, spanska och hebreisk litteraturer samt psykologi.

Falsk gisslanvideo i kinesiskt bedrägeri

Kinesiska studenter på flera ställen på jorden har dragits in ett avancerat bedrägeri. Bedragare lurar oroliga föräldrar i Kina med iscensatt kidnappning.   

Det tycks gå till ungefär så här:

  1. Bedragarna kartlägger och kontaktar en kinesisk student, som studerar utomlands. Bedragarna, som är kineser, uppger att de är från Interpool eller kinesiska ambassaden.
  2. Bedragarna påstår att studentens föräldrar är involverade i en internationell kriminell härva, och de måste samarbeta. De får inte kontakta föräldrarna.
  3. Bedragarna – som är mycket aggressiva – drar nu en inrepeterad story. De förmår eller tvingar studenten att “spela med”. Det kan innebära att fotograferas med en plastpåse på huvudet, eller att gråta inför videokamera.
  4. Bedragarna använder dessa bilder för att utpressa föräldrarna.

LÄS MER: UK Chinese embassy warns students (Daily Telegraph, UK)  

SMART RESA KOMMENTAR: En uppenbar variant av det bedrägeri som vi kallar “Vän i knipa, skicka pengar”. Bedragare lurar oroliga släktingar och vänner, som befinner sig långt, långt därifrån.

 

 

Falsk buddist-munk gripen i Australien

En kinesisk man utklädd till buddistmunk greps av polis i Wollongong, Australien i april 2018.
Mannen stod på allmän plats och tiggde, vilket är förbjudet på vissa håll i Australien. Buddistmunkar får inte arbeta för pengar, utan måste förlita sig på allmosor.

När polisen varnade honom, bad han istället om donationer till ett buddistempel. Polis fann stora mängder småpengar i hans ägo. Han medgav i förhör att han inte var munk.

Mannen åtalades för “ohederligt erhållande av finansiella medel genom vilseförande”. (dishonestly obtaining financial advantage by deception)

Källa: Illawarra Mercury Wollongong’s ‘pretend monk’ busted over alleged street scam

New York: Kakmonstret, Super Mario och Elmo förolämpade turister

New York

foto: Sebastian Stefanov – istock.xchng

I New York och på andra platser försörjer sig personer på att klä ut sig till fotoobjekt. Men ta inte foto på dem utan att betala.

Times Square i New York har den kanske mest mäktiga storstadspulsen i världen. Här känner sig den mest förhärdade resenär sig som en “kusin från bonnalandet” . Och detta utnyttjas av entreprenörer utklädda till Kakmonster, Musse Pigg, Super Mario och andra kända TV-figurer. För en hacka poserar de för turisterna som ställer sig bredvid dem. Men flera av dessa entreprenörer har uppmärksammats för att bära sig allmänt illa åt i samband med tvist om betalning. Nyligen åtalades en man utklädd till kakmonstret för att angripit ett barn som skall ha tagit en bild utan att betala.

SMART RESA KOMMENTAR: Det är inte ovanligt med konflikter kring fotografering och andra gatutjänster som riktar sig mot turister. Andra exempel är transport av väska vid tågstationer eller massage. Många försäljare använder aggressiva påtryckningsmetoder för att få de pengar de anser som sina.

Källa: NY Post 11 Apr 2013

Bedragare lappade bilar med falsk P-bot

En bedragare i England tillverkade falska P-böter som han satte på 150 bilar i Manchester. Som seden är i England uppmanades förarna att skicka en check som gick till en postbox. Fyra av bilisterna skickade checkar.

SMART RESA KOMMENTAR: För en turist är det givetvis svårare att se skillnad på äkta och falska P-böter. Fråga lokal polis innan du betalar en misstänkt böteslapp.

Källa: Daily Mail “Conman made fake parking tickets on on home computor…

 

Lär av bedragarna på hemmaplan: 63-åring lurade äldre på 100 000-tals kr

Av en vän han mött på en fest kom han på sitt vinnande bedrägeri: Kontakta äldre personer och erbjuda dem gratis hyror mot förskottsbetalning.

Äldre personer, uppgav han, har ofta besparingar och finns ute i matbutiker och är lätta att kontakta. De är också giriga och glada att få några gratishyror.

Vanligen kontaktade han en äldre person, presenterade sig som fastighetsskötare eller någon från hyresvärden och som nyligen börjat anställningen. Han gav sina offer erbjudandet om gratishyror mot att de betalade förskottshyror. Ofta angav han att fastighetsägaren missat att skicka skriftlig information just till den personen och att de försökt ringa. Om de sade att de ville fundera på erbjudandet var planen att förklara att det var sista dagen som erbjudandet gälld.

Mannen dömdes 2012-04-02 av Attunda Tingsrätt till tre år och sex månaders fängelse för grovt bedrägeri, grov stöld och försök till grovt bedrägeri mot 18 målsägare.

SMART RESA KOMMENTAR: Några väl kända ingredienser i ett bedrägeri: en fantastisk deal, ont om tid och en väl etablerad bedragare med manipulativa drag. Läs mer på  Bedrägerier