Att hyra bil

Hyrbilskontrakt kan kräva mycket i det finstilta. Ett problem är ofta att du inte hinner läsa igenom dem. Ett annat är de ofta enbart finns på det lokala språket. Nej, kontrakt på engelska är inte självklart. Kontrakt på svenska, utanför norden? Knappast! Här är några ting du kan undersöka:

  • Kostar det extra att returnera bilen på en annan plats än där du hämtade ut den?
  • Får du åka över allt?
  • Får ytterligare en annan förare köra bilen?
  • Vad täcker försäkringen i det land du hyr bilen?
  • Vems ansvar är det då en skada uppstår?
  • Om du skulle stoppas av polisen och polisen bötfäller dig för att hyrbilen har dåliga bromsar, får du igen de pengarna av uthyrningsfirman?
  • Vart vänder du dig när det går fel?

En sedelärande historia stod sommaren 2000 att finna i en engelsk tidning. En brittisk turist for till Spanien och bokade hyrbil via ett lågprisbolag på internet. När hon anlände till avhämtningsplatsen i Barcelona – efter en lång taxiresa genom hela stan – var det stängt för natten. Inga lokala telefonnummer att ringa fanns. Det ingick i hyrbilsföretagets lågprisprofil att inte vänta in kunder. London-kontoret var vid det här laget stängt. Företaget kunde enbart kontaktas via e-mail, visade det sig senare. Typiskt nog blev kvinnan väskryckt vid den telefonautomat hon ringde från och försökte få hjälp. Kvinnan fick senare kompensation, men skulle du vilja ha stått där i hennes ställe?

SMART: Kolla upp förmånliga flyg/hyrbils-paket. Läs kontrakten noga. Var är avhämtningsadressen? Hur länge har den öppet? Vart ringer jag i fall problem uppstår? Behåll alla papper. Skriv inte under kontrakt där erkänner att en rad funktioner i bilen är i gott skick, såvida du inte kollat att de verkligen är det. Kolla särskilt bucklor och skrapmärken. Kolla upp hur servicen klarar en försening av flyget. Som regel är det 15 – 30 procent dyrare att hyra bil vid flygplatsen, jämfört med hos hyrbilsfirmor inne i stan eller vid hotell.

Läs om brittiska AA:s stora tester av europeiska biluthyrare 2006 och 2009

Överbokade plan och kaptenens privilegium

Internationella flighter överbokas rutinmässigt. Oftast billiga flighter. Flygbolagen chansar på att flera passagerare inte anländer. Skulle inte planet bli fullbokat, chansar planet på att ersätta dig med hotell, fickpengar och en ny flight. Vill ingen ta erbjudandet, väljer flygbolaget ut en person som måste stanna. I siste hand väljer kaptenen ut vem som inte får åka med. Då kan någon som visat sig berusad eller aggressiv avvisas, med hänvisning till ”säkerheten ombord”.  Från England rapporterades ett fall 2003 där en passagerare fällt en syrlig kommentar åt en kapten som anlände sent. Mannen fick inte stiga ombord.  Ett liknande fall inträffade för övrigt 2010 , när  en passagerare ville byta ut en smörgås. Följden blev att personalen kallade på polis, som väntade  när planet landade i Oslo.

SMART: Checka in tidigt. När flygbolagen väljer ut någon som inte får följa med, tar de vanligen den som anlände sist. Rekonfirmera din flight. Trots att det oftast inte behövs, kan det vara ett sätt att försäkra sig om en plats ombord. Tänk också på att flygbolagets erbjudande kan vara fördelaktigt. Det kan t.ex. röra sig om en natt på ett hyggligt hotell, en summa pengar och en flight dagen därpå. Och reta inte personal eller kapten…

Referens: Sunday Times, 2003-11-16 “The captain, the passenger and one ironic comment”

Artikel i Telegraph.co.uk ” Virgin passenger barred for ironic remark to pilot”