Meny Stäng

Slipade bedragare och fula affärsmän, bedrägeri eller en legitim affär? Gränsen kan vara flytande. Det finns en viktig skillnad. Ett bedrägeri bygger på en lögn. En ”ful” affär bygger på att undanhålla köparen viktig information.


Bedrägeri eller ful affär?

Kanske kan man uttrycka det så här: en affärsman ger sin kund minst 51 procent av sanningen, en bedragare som mest 49. En affärstransaktion kan innehålla inslag av bedrägeri. En affärsman kan bedra dig ena dagen, och göra ärliga och goda affärer med dig nästa dag. En av de vanligaste invändningar som svenskar gör, är att någon ”var hygglig och trevlig tills man började göra affärer med honom”. Då blev han ”hård, ogenerös och aggressiv”.

Olika länder, olika seder

Affärsseder är olika. Vad som är ”god affärsetik” och ”hederlig handel” tolkas annorlunda. En svensk tjänsteman på exportrådet i Köpenhamn berättade för mig om de ständiga kommunikationsproblemen mellan danskar och svenskar i affärssammanhang. Svenska affärsmän överraskas av tempot och hårdheten på ett danskt affärsmöte. De far till Danmark för möta ”det danske smil” och den ”dejliga” danska kulturen, där skratt avlöser varandra och ölet flödar. I själva verket kommer många hem med ”ett finger mindre”.

Verkar lika, men gör affärer olika

Danmark har en gammal handelstradition, som producerat verkligt slipade affärsmän. Danska företag är fortfarande hierarkiskt skiktade. Affärsmän håller distansen och släpper inte på titlarna. Säljare blir sällan kompis med chefen i Danmark. Svenska affärsmän vill gärna vara lite kompisar med sina kunder. Kanske tar man en bastu ihop och snackar lite affärer. Jobb och fritid kan mixas. Danskar är tvärtom, oerhört måna om sin fritid. Efter jobbet pratar man inte affärer. Det är då det danska gemytet möjligen kommer fram. I en affärsförhandling sätter svenskarna produkten i centrum, medan danskarna vill se människan bakom.

Förhandling är roligt!

Danskarna tycker att förhandlingen är det roliga. Svenskarna vill helst slänga fram bruttoprislista. Den här tjänstemannen gav rådet att alltid lägga på lite på priserna så att danskarna får något att pruta på. Om det är så pass stora skillnader på affärssed i Danmark och Sverige – hur annorlunda är det inte på Filippinerna, i Egypten eller Venezuela? Människor i olika kulturer gör affärer på olika sätt. En blåsning i Sverige kan vara ett helt accepterat sätt att göra affärer på i andra länder. Svenska sätt att visa god vilja, kan vara rena katastrofen utomlands.

SMART:Gör inte affärer för att vara hygglig. Eller omvänt; vänta dig inga ekonomiska fördelar bara för att någon verkar trevlig. I ett nytt land, informera dig alltid dig om affärsseder. Fråga andra resenärer. Fråga alltid vad saker kostar. Var noggrann med att specificera vad som ingår. Fråga efter mätbara kriterier: pris, tid, mängd, etc. Vad kostar det? I vilken valuta? Vilket klockslag? Acceptera inte diffusa svar som ”snart” , ”inte mycket” och ”jättebra, alla har den”. Avsluta alltid med att försäkra dig om ytterligare kostnader tillkommer….

Det luktar bedrägeri…

Bedrägeri är ett brott. I likhet med säljning bygger bedrägerier på känslor. En bedragare kan konsten att ljuga trovärdigt. De mest raffinerade bedrägerierna är övertalningsbrott. Någon övertalar eller lurar dig till att göra något du vanligen inte skulle gjort. Det finns teorier om att vissa människor är särskilt benägna att falla för bedrägerier, och att bedragare kan nosa upp sådana. I de flesta bedrägerier finns en stressituation. I slutändan måste du känna dig själv: Du faller antingen på din godtrohet eller på din girighet. Var misstänksam varje gång:

  • Du skall lämna över kontanter till främlingar
  • Du skall betala för något du inte sett
  • Du köper inslagna saker
  • När du betalat och skall få tjänsten/varan av någon annan person vid en annan plats
  • När du skall betala först och få tjänsten/varan vid ett senare tillfälle.
  • När det är mycket bråttom
  • När något känns för bra för att vara sant.

Förhärdade bedragare: sådana är de

Den store entreprenören med de fantastiska planerna

Bedragare kan vara mycket älskvärda och insäljande. En kvinna som gifte sig med den amerikanske bigamistbedragaren Anthony ”the Cat” Owens, beskrev honom så här: ”Han kunde komma fram till dig med en klase bananer som du inte ville ha. Men efter att du talat med honom, köpte du dessa bananer. När vi gifte oss hade jag fem bilar och hus. När han var färdig med mig, var jag utfattig”. The Cat gifte sig med 11 kvinnor fram till avslöjandet år 2002. Han utgav sig för att vara präst, lurade sina fruar att finansiera nya kyrkor, som aldrig blev till.

Den stackars hygglige killen – eller kvinnan – som råkat illa ut

En annan strategi är att spela dum. En av Nigerias främste s.k. 419-bedragare – Nigeria-brev – har beskrivit hur han ofta lade in medvetna språk och stavfel i sina brev. Nigeriabrev  handlar ofta om  någon rik afrikan som råkat illa ut. Ofta är hans olycka en statskupp, en naturkatastrof  eller något liknande. Han har miljontals kronor gömda. Problemet är att han inte har något bankkonto att ta mot sin förmögenhet i. Vill du kanske låna ut ditt konto? Om du skickar över dina uppgifter, får du provision på miljonerna. Och en sådan deal vill väl ingen missa? Som de flesta vet, töms ditt bankonto. De uppgifter du lurats att skicka in förvandlas till  en fullmakt att ta ut allt på ditt konto. Mannens offer trodde att det rörde sig om en korkad, underutvecklad afrikan som aldrig kunde ställa till någon skada.

Han gav bedragerskorna ett ansikte

En man i England har specialiserat sig på att hänga ut kvinnliga scammers. Hans galleri på Flickr visar 100-tals kvinnor, afrikanska de flesta. Många av dem har enligt honom själv kontaktat denne förmodade lättlurade och ensamme stackars gubbe via  mail och erbjudit honom guld, gröna skogar och romantisk kärlek i utbyte mot tillgången till hans bankkonto. Förmodligen finns det män någonstans i bakgrunden i dessa bedrägerier. När man ser helheten i utbudet av bilder förstår man snart tanken bakom bedrägeriet.

Jartu Martins 2

A Gallery of pictures from various scammers galleri med nästan 300 bedragar kvinnor

Bedragare föredrar vissa slags människor

Pensionärer – kan vara ensamma, har ofta gott om tid och inte sällan gott om pengar.
Människor i kris – sorgsna, sjuka, desperata människor. Även kärlekskranka människor
Minoriteter och invandrare – missförstår ofta hur samhället fungerar, och bär ibland på misstro mot myndigheter.
Unga människor som just lämnat föräldrahemmets trygghet – har ofta liten erfarenhet av bedrägerier eller affärer.
Allas Vän Personer som vill vara allas vän, personer som inte klarar grupptrycket .

En svensk bedragare årgång 2012: lurade till sig 100 000-tals kronor av äldre

Den äldre kvinnan i Hallstavik tyckte hon fått ett mycket bra erbjudande. Mannen, som, kallade henne vid förnamn, sökte upp henne när hon var ute och handlade. Han kände hennes två söner och arbetade inom kommunen. Om hon betalade hyran i förskott, skulle hon få gratis hyra senare. Mannen ville att de skulle fika, men eftersom hon hade mat på spisen fick hon följa med hem. Mannen visste var hon bodde och gick i förväg. Där lämnade hon över 15 000 kr i kontanter till mannen.Väl hemma ville mannen att hon skulle ge honom ytterligare 85 000 kr. Mot detta skulle hon få flera månaders gratis hyra. Dagen efter gick hon till banken och tog ut 85 000 kr. Hon mötte sedan upp mannen och gav honom pengarna. Mannen lovade att han skulle komma hem till henne senare på eftermiddagen för att redovisa pengarna. Han hade solglasögon på sig och en neddragen mössa. Han förklarade solglasögonen med att han var nyopererad för starr. När de två sågs igen var det när mannen stod åtalad för 18 fall av bedrägeri. Han hade lurat främst äldre kvinnor på mellan 5000 och 100 000 kr. Förmodligen fanns det fler brottsoffer, tror åklagaren. Den 63 årige mannen dömdes i april 2012 till tre år och sex månaders fängelse samt att betala skadestånd på sammanlagt 400 000 kr.

Det var inte första gången mannen sysslat med bedrägerier. Han har spenderat stora delar av sitt liv vuxna liv som intern. Han släpptes så sent som 2010. I fängelset drog han på sig skulder på spel och droger. Han saknade bostad och var, 63 år gammal, inte särskilt hett eftertraktad på arbetsmarknaden. Frivården hade svikit honom, uppgav han. Av en vän han mött på en fest kom han på sitt vinnande bedrägeri: Kontakta äldre personer och erbjuda dem gratis hyror mot förskottsbetalning. Äldre personer, uppgav han, har ofta besparingar och finns ute i matbutiker och är lätta att kontakta. De är också giriga och glada att få några gratishyror.

Övervakningen upphörde i juli 2011 och han startade sin bedrägeri-turne runt Sverige. När han greps i Malmö den 12 december 2011, hade han varit farten i  Stockholm, Rimbo, Hallstavik, Nyköping, Malmköping, Skene, Fritska, Husum, Sollefteå, Älvsjö, Helenelund, Mölndal, Göteborg, Lerum, Spånga, Fagerstaområdet, Kungsängen, Roslagen och Linköping.

Vanligen kontaktade han en äldre person, presenterade sig som fastighetsskötare eller någon från hyresvärden och som nyligen börjat anställningen. Han gav sina offer erbjudandet om gratishyror mot att de betalade förskottshyror. Ofta angav han att fastighetsägaren missat att skicka skriftlig information just till den personen och att de försökt ringa. Om de sade att de ville fundera på erbjudandet var planen att förklara att det var sista dagen som erbjudandet gällde. Ofta hade han läst på om sina offer och tycktes känna till detaljer om dem. I inget fall var mannen våldsam eller hotfull. Flera av offren gick med på att ge sina bankomatkort med kod till mannen.

Sju farliga tecken

Den amerikanske kriminologen och livvakten Gavin de Becker har kartlagt sju egenskaper, som manipulativa personer ofta besitter och använder sig av. I de Beckers bok handlar det om våldtäktsmän. Men det behöver inte alla vara så dramatiskt. Samma slags tekniker kan användas av vanliga försäljare.

  • Söker kontakt genom påtvingad, konstlad gemenskap
  • Charmig, trevlig
  • Övertygar med alltför många detaljer
  • Använder provocerande positionering
  • Skuldbelägger dig med tjänster
  • Frivilligt erbjudna löften
  • Vägrar att ta ett nej

Påtvingad gemenskap går ut på att skapa ett konstgjort band med kvinnan. Ett slags ”vi sitter i samma båt”. Någon kan komma fram och säga ”Jaså du är svenska, min brors fru är svenska”. Många bedragare använder sig av detta när de påstår att de blivit rånade och behöver låna pengar. ”Åh vad skönt att se en svensk”. Eller ”svenskar kan man alltid lita på”.

Charm är mycket centralt i bedrägerier. Vi har alla träffat en charmig person som lånar pengar som aldrig betalas tillbaka. Bedragare kan vara mycket behagliga och roliga att umgås med. Sexuell utstrålning ingår ofta i kitet.

Alltför många detaljer är att förklara saker i en berättelse allt för väl, innan någon frågat om det. En trygg person som talar sanning behöver inte gå in på detaljer. Någon som exempelvis bedragit sin partner förklarar ofta lite väl ingående varför den jobbat över, vad den gjorde, och varför det tog så långt tid, snarare än att bara säga ”jag jobbade över”.

En positionering i provocerande syfte är ett slags omvänt sätt att få någon att reagera. ”Du kanske är för fin för att prata med en sådan som jag” eller ”det är bara för jag är [valfri minoritet] som du inte vill sitta bredvid mig”. Syftet är att du som utsätts för positioneringen skall bevisa att du är en hedersvärd människa.

Provokatören i Jaipur

Jaipur, Indien är verkligen en toppenstad, som varmt rekommenderas. Affärsutbudet i Jaipur och resten av Indien är massivt. Handlarna går fram till turister direkt på gatan och försöker locka in dem i affärer. Vissa kör med vanligt säljsnack, vissa kör med udda metoder. Ett metod är tydligen att gå fram till turister och säga saker som ”Det verkar som att du har ett problem med indier.  Är du bara här för att se på byggnader?”. Eller: ”Är du här för att läsa i Lonely Planet, eller vill du se det riktiga Indien?”. Och varje resenär med självkänsla måste då givetvis säga ”absolut inte”. Och för att verkligen bevisa hur fördomsfri turisten är, följer turisten med in i affären. Eller in på en bakgata för att bli rånad, om turisten har otur.

Provokatören i Jaipur hängde i en av de större gatukorsningarna där turister hoppar på taxin till palatsen utanför stan. Han öppnade med  frågor som ovan, men gick snart över till att spela kränkt, förolämpad och arg. Min strategi var att svara med motfrågor, vilket gjorde honom ännu mer förbannad. Stämningen blev snart mindre gentlemannamässig, och han spelade upp hela sitt register. När han tillslut anklagade turisterna för att komma till Indien för att våldta indiernas mödrar, samt att han skulle hämta en sten att slåss med – beslöt jag mig för att sakta gå därifrån. Jag var helt säker på att skådespeleriet var en fejk och en avledning för ficktjuveri. Jaipur var och är en toppenstad med helsköna invånare och jag åker gärna tillbaka. Jag fick massor av trevliga minnen med mig hem, inte minst ett skolboksexempel på en provocerande positionering.

Esbjörn Börjeson

Skuldbeläggning är att överösa dig med små tjänster och gåvor. Det klassiska exemplet är killen som bjuder tjejen på drinkar för att få sex. Det kan också vara enkla ting som hålla upp dörren. Syftet är att försätta dig i tacksamhetsskuld, och sedan inkassera ”skulden”. Ett exempel är den kopp te som du ofta får hos mattförsäljare och andra i orienten.

Frivilligt erbjudna löften används för att lugna ett offer. ”Jag skall bara ta ett glas vatten i köket, sen skall jag gå, jag lovar”, säger våldtäktsmannen som tagit sig in i en kvinnas bostad. Bedragaren försöker så ta kontrollen över situationen. Men det är givetvis en manipulering. Du luras att gå in i någon slags uppgörelse som inte finns. Löften är något som du avkräver. Främlingars löften, utfästa på eget bevåg är inte intressanta.

Vägran att acceptera ett nej används ofta av pratglada försäljare. ”Nej är hej” i säljvärlden. De som använder denna teknik visar inga som helst tecken på att vilja sluta prata, trots att du säger att du inte är intresserad. Taxichaufförer, som kör kreativa omvägar, tycker inte om att stoppa eller stanna. Personer som försöker att förföra någon annan sexuellt, tycker heller inte om att höra ordet nej. I samtliga fall är det meningen att du skall ge upp, och ge efter.

Att avslöja en lögnare

Lögner är ett måste för ett bedrägeri. I boken ”Reading People” identifierar författarinnan Jo-Ellan Dimitrius olika typer av lögnare. Dimitrius arbetar i USA med att välja ut personer som skall tjänstgöra i juryn i rättegångar. Den svåraste lögnaren att avslöja är den s.k. Den Professionelle Lögnaren. Andra slags lögnare kan avslöjas på kroppsspråk och annat. Den professionelle lögnaren kan bara avslöjas genom att man kollar upp uppgifterna. Den professionelle lögnaren kör ofta väl repeterade lögndrill i sitt yrke. Det kan låta mycket övertygande. Syftet är att tjäna pengar. Ett exempel är en bedräglig investerare som med ekonomiska termer förklarar varför du måste investera i just den där obskyra fonden i det lilla skatteparadiset. Eller fastighetsmäklaren som inte vill stå för en fuktskada i ett hus. Han kanske hasplar fram något i stil med ”en gammal fläck från en läcka. Allt som behövs är en lite färg.” En professionell lögnare vet vad han skall säga och ifall mottagaren kan verifiera det. När du reser, kan det röra sig om t.ex. transporter, hotellbokningar, tjänster, huruvida man skall åka till en viss ort eller stanna kvar. Eller att du måste köpa eller kolla en viss tingest till dig eller din bil, innan du åker över gränsen. ”Det kostar mer på andra sidan” eller ”det är olagligt på andra sidan”.

SMART: Var aldrig rädd för att verifiera avgörande uppgifter med en oberoende källa. Ha aldrig, aldrig bråttom. Var alltid redo att avbryta affären i sista, sista sekunden, då varan är inslagen, och står med pengarna i handen, redo att lämna över dem.

Referenser:
ATTUNDA TINGSRÄTT Enhet 5 DOM B 9439-11 2012-04-02