Meny Stäng

Överpriser på enkla varor och tjänster

IKEA:s grundare, Ingvar Kamprad förföljs av ett rykte. Kamprad är så snål att han köper en Coca-Cola burk på stan och ersätter den han tog i minibaren. Ryktet är enligt Kamprad själv falskt. Men det belyser många hotells vana att ta hutlösa överpriser för varor och tjänster.

SMART: Ha mod att fråga om priset! Andra saker som kan kosta skjortan är telefoni, kabel-TV, room-service, tvätt, beställning av biljetter och morgontidning. Tar du taxi från hotellet, kan det finnas ett avtal mellan hotellet och taxin. Visst det går snabbt och säkert, men priset kommer att vara högre och ”fixerat” –  icke-förhandlingbart.

Bokningar som inte blir bra

Bokningar som försvinner

Även ett i förhand bokat hotell kan bli överbokat. Så vem mister sitt rum: En deltagare i en gruppresa, som bokats av en stor resebyrå som hotellet gör mycket affärer med? Eller den ensamme oberoende resenären? Rätt gissat! Ensam är inte stark i den här situationen. Inom EU – och förmodligen i resten av världen också – ger lagen ett starkare stöd åt den som köpt sin resa genom en reseoperatör, i en sådan situation.

SMART: Om du är en av dem som kategoriskt avfärdar gruppresor, tänk på att de kan spara dig mycket trassel. Om du bokar själv, se till att du får en skriftlig konfirmation på fax, på att du verklig fått ditt rum. Rumspriser på hotell tenderar att stiga med efterfrågan. Hotellägaren kan ”tappa bort” din bokning.

Boka hotellrum på nätet

Hotellbokningsfirmor på nätet välkomnades en gång som ett praktiskt prispressande verktyg. Men snart kom många hotell på att de själva kunde ta emot bokningar och betalning över nätet. Därmed blev bokningsfirmorna – i många fall – en fördyrande mellanhand. Jämför priserna vid hotellet – om hotellet har en egen hemsida det vill säga – och priserna vid bokningssajten.

Du ser snart att priserna generellt är lägre vid hotellet. Dessutom är informationen om rummen oftare bättre. Hotellen erbjuder ofta specialerbjudanden och säsongspriser som inte kommer med. Å andra sidan kan en bokningssajt åtminstone teoretiskt få mängdrabatt. Jag har inget bevis för att sådan existerar. Rådet blir ändå: jämför priserna!

SMART: Sök i bokningssajten. Få fram en prisuppgift. Sök upp hotellet. Jämför prisuppgifterna.

Att ge dricks

Att ge dricks för service förekommer över hela världen. Men vem som skall ha den och varför? Som man frågar sig i filmen ”De hänsynslösa”. ”Varför skall en servitris på en vanlig restaurang ha dricks, och inte de som jobbar på McDonalds?” Hursomhelst, du bestämmer om du vill ge dricks eller inte. Dricks ges frivilligt, för en extra service. Annars är det inte dricks. Vissa former av dricks kan ifrågasättas. Den som inte ger dricks på restaurang i vissa länder kan räkna ett mindre varmt farväl och sämre bemötande nästa gång men besöker restaurangen. Vissa hotell och restauranger räknar in dricks i notan. Och mot detta kan man i princip hävda att man hellre valt att hämta maten själv i köket.

Bakshish är ett välbekant ord för de som rest i Egypten och andra arabstater. Redan författaren Mark Twain skrev vid sitt besök vid pyramiderna 1866, om ”de hungrande blickarna efter bakshish”. Tiggeri anses ofta lågt. Istället begär man ”dricks” för utförda tjänster. Och varför inte? Turismen är en viktig inkomstkälla för många i fattiga länder. Ibland kan det röra sig egeninspirerande och bagatellartade tjänster: Någon pekar på en byggnad och berättar lite kort om den. Och för denna lilla guidning: bakshish… Om du accepterar det egyptiska bakshishbegreppet, se till att ha gott om småsedlar.

En svensk journalist i som besökte ett land i Mellansöstern i krig 2002, berättade följande:

”En säkerhetsvakt vid flygplatsen vinkade in mig. Jag fördes genom korridorer, nedför trappor till ett avskilt rum i källaren. Dörren låstes. Tjänstemannen slog sig vid ett bord, och sa ”Bakshish, please”. Jag kom inte därifrån förrän jag betalat. Exakt samma sak upprepades vid hemresan. ”

SMART: Ger du dricks, ge för det lilla extra. Om det inte är frivilligt, är det en muta, en avgift eller ett köp. Ingen dricks eller bakshish för något du inte bett om.

Fula olagliga trick

* Det förekommer att fusk med utcheckningstider, för att kasta ut dig i förtid, eller för att ta betalt för ett extra rum.

* Ett annat klassiskt hotelltrick är låta dig betala för saker – såsom en trasig lampa – som redan var trasig när du kom.

The Bad Reputation of Inns

Vissa innkeepers utnyttjade sina gäster och tog överpriser av dem, skriver Paul B. Newman i boken ”Travel and Trade in The Middle Ages” . Medeltidens  hotell hade inte samma krav på komfort som dagens hotell har.  Man sov som regel flera man in sängarna, vilket skapade en del problem eftersom loppor och löss var mycket vanliga. Maten som ingick i priset kunde innehålla usla råvaror och till och med innehålla mask.  Men i övrigt förekom samma sort problem som dagens resenärer kan drabbas av. Innkeepers stal från gästerna inne på rummen. Runt dessa Inns hängde tjuvar, prostituerade och falskspelare som försökta komma åt resenärernas pengar.  Inn-gäster var ofta måltavlor för lokala rånare.