Meny Stäng

Mycket kan gå snett

Resebranschen är en internationell upplevelse-industri. Det ger tyvärr mycket utrymme för missförstånd och trassel. Betalning sker på annat ställe än leveransen och det finns gott om utrymme för misstolkning. 
När du köper resa är det viktigt att genomskådar tillkommande kostnader. Detta återkommer i stort och smått. Exempel: Du köper en sovvagnsbiljett på ett tåg. Men man berättar inte att du måste betala extra för filtar och lakan. Du får alltså inte full effekt av det du köpt utan att betala mer. Ett annat fall är en jorden runt biljett med flyg – i realiteten en serie flygbilljetter. Den verkar billig. Men så upptäcker du att resan avslutas i ett land som kräver en utresebiljett för att du skall släppas in i landet. Okej, du köper till en sådan biljett. Men nu är det inte så billigt längre.

Fångad på en plats med hutlösa priser

En annan sak som du bör genomskåda är invallningar eller turistfällor. Det är när du vallas in som en ko i en hage, utan att kunna ta dig därifrån och helt hjälplöst mjölkas på dina pengar. Detta förekommer också i smått och stort. Många grupp- och charterresor bygger på detta. Locka med ett lågt pris och valla in kunderna på en isolerad plats där det bara finns en affär att handla i. Man kan exempelvis lura dig till ett helpension hotell – All Inclusive – som ligger flera kilometer från resten av byn, stan eller civilisationer. Och på detta ”All Inclusive Hotell” finns det feta prislappar på precis ALLT.

SMART: Var minutiös på att kontrollera vad som ingår och vad som inte ingår. Lägger de på onödiga saker – t.ex. reseförsäkring – som du ändå har? Kontrollera ALLTID ifall ytterligare kostnader tillkommer. Visualisera hela resan eller utflykten framför dig. Vad ingår? Vad ingår inte? Vad blir jag sur av, om jag inte får? Har jag rätt att själv välja var jag vill stanna och var jag vill äta? Tillkommer extra kostnader?

Att köpa flygbiljett på nätet

Sedan 1990-talet har de internetbaserade lågprisflyget skrivit om reglerna i flygbranschen. Genom att ta bort onödiga kostnader, och pressa tiderna på flygplatsen, har de skapat bättre priser för konsumenterna. Det finns onekligen fynd att göra. Men också många fällor. Avgifter, knasiga väntetider, dolda kostnader och framför allt: sämre kvalitet.

Smarta hemsidor tar snabbt emot dina pengar. Men servicen är inte särskilt utmärkande om du måste boka om eller boka av. Ofta måste du vara ute i god tid för att få de bra biljetterna. Det är de icke önskade flygtiderna som är billigast. Tidiga mornar och sena kvällar. Du kan anlända på sekundära flygplatser, långt ifrån stadskärnor, vilket kan innebära dyra taxifärder. Flyger du med mellanlandning, kan du räkna med långa transit stopp, som kostar pengar i mat. Lågprisbolag står för fler fall av bortslarvat bagage.

SMART: Kalkylera tid, pris och kvalitet. Studera internet-bokningens rutiner noga. Kolla ifall avgifter tillkommer kring betalning on-line. Kolla särskilt vad det kostar boka av och hur det skall gå till. Kolla upp vart du skall ringa när saker går snett. På hemsidorna: Se upp för de över-fantastiska erbjudanden. Ofta när du vill kolla in dem närmare, finns de inte kvar. kanske fanns de aldrig. Kanske var syftet att locka in dig på hemsidan eller kontoret.

Bluff och konkurs

I juli 2010 hände det igen! Ett flygbolag eller en resebyrå gick i konkurs och 100-tals människor sitter strandade på en flygplats någonstans och får själva betala sin flight hem, efter timmar, kanske dagar av orolig väntan. Och de som köpte biljett dagarna före konkursen fick inga pengar och ingen resa.  I juli 2010 var det göteborgsbaserade företaget FlyHome som kursade, med följden att ca 1000 perosner strandsattes i Irak och Libanon. Ibland visar det sig i efterhand att ägaren  sålt biljetter i sista stund, trots att han bör ha vetat vad som höll på att ske. Enskilda konsumenter prioriteras inte när konkursförvaltare skall fördela fodringar. Den statliga resegarantin ersätter personer som köpt paketresa, men inte de som enbart köpt biljetter.

Att genomskåda falsk internet-resebyrå

Den nya generationens internetbaserade resebyråer ger utrymme för nya slags bedrägerier. Ett av dem är att skapa en falsk resebyrå. Det är proffsig hemsida, annons i resetidningar bland alla andra resebyråer, bra priser, ibland till och med trevliga personer i telefonen. Men är det verkligen en riktig resebyrå? Det finns fall där bedragare med hjälp av bulvaner och ”målvakter” fått kunder att sätta in pengar på ett konto. Kunderna får ett ”bokningnummer” att uppge vid flygplatsen där de hämtar ut biljetterna. Många människor förlorar pengar innan bluffen upptäcks.

SMART: Undvik uppstickare och lågprisbolag. Kolla upp hos kronofodgemyndigheten ifall resebyrån har betalningsanmärkning eller dras med obetalda skatter och avgifter, vilket är ett säkert tecken på ekonomiska problem. Ta avbeställningsskydd och ordentliga försäkringar.Om du misstänker att byrån kan vara falsk, betal endast handpenning, Betala ingen slutlikvid förrän handlingarna är i din hand. Kolla därefter upp handlingarna. Och som sagt, kolla särskilt upp uppstickare och lågprisbolag.

Här är några tecken på ett bluff-bolag:

  1. Har inga telefonnummer med vanligt utseende, tex 031- 711 65 35. Istället mobilnummer.
  2. Telefonnummer och adress finns inte på Gula Sidorna eller på Eniro
  3. Har inget kontor i Sverige. Har inga bilder på butiken.
  4. Du kan inte höra av dig till dem. Om du får tag på dem, gillar de inte att du ringer upp dem igen. De kan inte skicka några broschyrer eller biljetter till dig. Bara ta emot pengar…
  5. Misstänkt bra priser
  6. Special-erbjudanden kommer ofta inför evenemang som det är stor efterfrågan inför, t.ex fotbolls VM.

Att köpa hotellrum eller flygbiljett via mellanhand

Hotellbokningsfirmor på nätet välkomnades en gång som ett praktiskt prispressande verktyg. Men snart började hotellen ta emot bokningar och betalning över nätet själva. Därmed blev bokningsfirmorna – i många fall – en fördyrande mellanhand. Jämför priserna vid hotellet – om hotellet har en egen hemsida – och priserna vid bokningssajten. Du ser snart att priserna är lägre vid hotellet. Dessutom är informationen om rummen oftare bättre. Hotellen erbjuder ofta specialerbjudanden och säsonspriser som inte kommer med. Å andra sidan kan en bokningssajt åtminstone teoretiskt få mängdrabatt. Jag har inget bevis för att sådan existerar. Rådet blir ändå: jämför priserna! (Samma sak gäller givetvis sidor som jämför flygpriser.)

SMART: Sök i bokningssajten. Få fram en prisuppgift. Sök upp hotellet. Jämför prisuppgifterna.

Förseningar

Vintern 2009-2010 var försenade tåg hett brännande ämne i Sverige. Flera fall av tågförseningar ägde rum. SJ och andra tågbolag var inte riktig bekväma med att behöva ersätta försenade passagerare. Alla transportmedel kan försenas. De flesta reflekterar inte vidare över detta. Men faktum är att du utsätts för ett kontraktsbrott. Du hade en överenskommelse att bli transporterad till en destination på en i förhand bestämd tid. Om inte detta sker har överenskommelsen i juridisk mening brutits. Och du har – teoretiskt sett – rätt till kompensation. Praktiken är oftast en annan. I västvärlden sprider sig seden med Pengarna-tillbaka-garanti vid försening. Räkna inte med att transportföretagen kommer att anstränga sig för att betala tillbaka dina pengar. Jag satt i december 2005 fast med ett SJ tåg i nära två timmar. En rutinerad tågpassagerare i min kupé begärde en blankett av konduktören. Då begärde jag en också, och fick sedermera tillbaka biljettpengarna. Konduktören tyckte tydligen inte att det ingick i hans jobb att informera alla ombord. Till SJ:s heder skall sägas att det bjöds på gratis kaffe och smörgås.

SMART: Det skadar aldrig att fråga. Vid sådana ersättningsförfaranden krävs någon form av intyg. Se till att du får detta av personalen ombord eller vid ankomsten.”