Att göra affärer skall vara en rolig lek. Men ibland stöter man på affärsmetoder man är ovan vid. Ibland blir man rakt av lurad. 

Idag finns förvisso många som flyr in i All Inclusive  för att slippa göra affärer på resa. Men för de flesta av oss är handel och småaffärer en naturlig syssla på en resa. Som resenär kan man åka på kriminella trick över hela världen. Samtidigt finns det affärsmetoder som helt enkelt är annorlunda än de man är vana vid hemifrån.  Gränsen är flytande; blåsning eller bara ett märkligt sätt att göra affärer på?

Bazaar, gatumarknad, Souq

Souq, bazaar, casbah, fleamarket, streetmarket Nej, inga inplastade varor med fixerade streckkodspriser här inte. Som bäst en fantastisk upplevelse i dofter, synintryck och goda affärer. Som sämst ett plats för hot, lögner, skräpprodukter och tröttsamma försäljningsmetoder.

Transporterna – flyget, hyrbilen, taxi

En gång i tiden var flyget ett exklusivt färdmedel, reserverat åt den internationella överklassen ”Jet-Set”. Idag fungerar det för de flesta av oss som ett IKEA-varuhus: du gör jobbet själv och lotsas till kassan för att betala. Och varför inte? Det ger fler människor chans att resa. Men det finns fällor som du måste undvika. Överbokade plan och stinsliga kaptener inte det värsta problemen. Men de de finns. Taxichaufförerna är resenärernas bäste vän eller värste fiende. Taxi-tricks återfinns i hela världen: köra omvägar, ha ont om växel, märkliga specialkrav och trasiga taxametrar…bland annat. Slutligen: Vem hinner läsa igenom ett hyrbilskontrakt? Bortsett från att det bara finns på lokalspråket? För det mesta går allt bra. Men vill det sig illa kan det bli mycket trist och mycket dyrt.

Boendet – hotell, camping, vandrarhem

Hotell kan ta hutlösa överpriser för varor och tjänster. När du bokar rum över nätet, se upp för mellanhänder. Och din bokning, lätt fången lätt förgången när hotellet får in bättre gäster.

Handeln – pengarna, korten, betalandet

Kort ersätter kontanter i allt högre grad. Rapporter om bedrägerier mot betalkort är numera vardagsmat.

Ätandet – restauranger, barer, snabbmatställen

Olika ätställen tar ut överpriser för turister och andra ”lättlurade” typer. Detta skulle i Sverige betraktas som ett närmast kriminellt beteende. Utomlands kan seden vara annorlunda. Ibland sker denna fula prissättning med hjälp av bedrägliga metoder. Resenärer har rapporterat om fuskmenyer, servitörer som inte har växel och hembränt som säljs som slottsvin.

Trasslet – tjatet, nasandet, invitationerna,

Trassel är ett försök att översätta det engelska ordet ”hassle”. Det betyder ungefär ”irritationer och småbrott, som inte är värda att rapportera”. Många turister upplever att det ständiga tjatet från försäljare förstör resan. Därför har flera länders turistmyndigheter vidtagit åtgärder för stoppa ”trasselmakare”.